x



ZMIANY W USTAWIE PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

Z dniem 01 stycznia 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe, która art. 160 zmienia ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. (t. jedn. Dz. U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) Prawo zamówień publicznych („Ustawa pzp”).
Ponadto, w wyniku uchwalenia Ustawy z dnia 12 października 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usług, z dniem 20 lutego 2013 r. weszły w życie kolejne zmiany Ustawy pzp. 

Poniżej przedstawiamy najistotniejsze zmiany wprowadzone do Ustawy pzp powyżej wskazanymi nowelizacjami. 

I.    Zmiany wprowadzone w wyniku uchwalenia ustawy prawo pocztowe obowiązujące
       od dnia 1 stycznia 2013 r. 

Ustawa z dnia z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe wprowadziła do Ustawy pzp dwie zmiany:

1.    uchylono lit. d w art. 67 ust. 3 pkt 1 - na skutek likwidacji instytucji zastrzeżonych usług pocztowych, w Ustawie pzp uchylono wyłączenie obowiązku zawiadamiania Prezesa Urzędu o fakcie wszczęcia postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki dla zamówień o wartościach równych lub wyższych od tzw. progów unijnych.
2.    zmieniono brzmienie art. 198b ust. 2 – na skutek likwidacji instytucji operatora publicznego, Ustawa pzp w zmienionym brzmieniu posługuje się pojęciem operatora wyznaczonego

II.    Zmiany wprowadzone w wyniku uchwalenia ustawy o zmianie ustawy – Prawo 
         zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usług 
         obowiązujące od dnia 20 lutego 2013 r. 

W dniu 19 listopada 2012 r. w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej (Pozycja 1271) została opublikowana ustawa z dnia 12 października 2012 r. o zmianie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. 

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych służy wdrożeniu do polskiego prawa postanowień dyrektywy obronnej 2009/81/WE, koordynującej procedury udzielania zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa oraz niektórych postanowień dyrektywy klasycznej 2004/18/WE, dyrektywy sektorowej 2004/17/WE i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Do najważniejszych zmian w Ustawie pzp, wprowadzonych Ustawą z dnia 12 października 2012 r. zaliczyć w naszej ocenie należy:

1.    Zmianę treści art. 2 Ustawy, zawierającego definicje ustawowe.
       W zakresie zmiany art. 2 Ustawy istotnym jest dodanie definicji obiektu  
       budowlanego w pkt 5d), zmiana definicji robót budowlanych (pkt 8), dodanie  
       pojęcia i definicji sprzętu wojskowego oraz sytuacji kryzysowej, a także zmiana  
       definicji usług.

2.    Zmianę przepisów dotyczących wykazu usług o charakterze priorytetowym
       i niepriorytetowym oraz wprowadzenie obowiązku określenia przez Prezesa Rady 
       Ministrów wykazu robót budowlanych z uwzględnieniem postanowień Dyrektyw 
      wskazanych w Ustawie pzp (art. 2b oraz art. 2c).

Na podstawie dodanych do Ustawy pzp przepisów art. 2b oraz 2c Prezes Rady Ministrów miał określić odpowiednio:

i.    wykaz usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym, z uwzględnieniem 
      postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 
      lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na
      roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające 
      w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniającej dyrektywy 2004/17/WE
      i 2004/18/WE oraz

ii.    wykaz robót budowlanych, z uwzględnieniem postanowień dyrektywy 2004/18/WE
      Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji 
      procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi
      oraz dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 
      2004 r. koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające
      w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych.

W wykonaniu przywołanych powyżej przepisów art. 2b oraz 2c zostały wydane i opublikowane następujące Rozporządzenia:

i.    Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 03 grudnia 2012 r. w sprawie 
      wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym w dziedzinach 
      obronności i bezpieczeństwa.
ii.   Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 03 grudnia 2012 r. w sprawie 
      wykazu robót budowlanych.

Oba wymienione powyżej rozporządzenia wchodzą w życie dnia 20 lutego 2013 r. 

3.  Poszerzenie katalogu zamówień, do udzielania których nie stosuje się Ustawy.

W treści art. 4 dodano punkt 5b), zgodnie z którym Ustawy nie stosuje się do zamówień, dotyczących produkcji lub handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi, o których mowa w art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jeżeli wymaga tego podstawowy interes bezpieczeństwa państwa, a udzielenie zamówienia bez zastosowania ustawy nie wpłynie negatywnie na warunki konkurencji na rynku wewnętrznym w odniesieniu do produktów, które nie są przeznaczone wyłącznie do celów wojskowych.

Zmieniono również brzmienie punktu 5 w art. 4, zgodnie z którym Ustawy pzp nie stosuje się do zamówień, którym nadano klauzulę „tajne” lub „ściśle tajne” zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych, lub jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa lub ochrona bezpieczeństwa publicznego

Równocześnie, dodany został art. 4b wprowadzający wyłączenia dotyczące stosowania Ustawy pzp w zakresie tzw. zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa (regulowane przez przepisy nowododanego Rozdziału 4a Ustawy pzp). 

4.    Zmiana w zakresie art. 22 Ustawy pzp

Brzmienie art. 22 Ustawy pzp zostało zmienione poprzez dodanie w nim ust. 5, zgodnie z którym:
„Warunki, o których mowa w ust. 1, oraz opis sposobu dokonania oceny ich spełniania mają na celu zweryfikowanie zdolności wykonawcy do należytego wykonania udzielanego zamówienia. W postępowaniu w sprawie udzielenia zamówienia, którego przedmiot stanowią dostawy wymagające wykonania prac dotyczących rozmieszczenia lub instalacji, usługi lub roboty budowlane, zamawiający może oceniać zdolność wykonawcy do należytego wykonania zamówienia w szczególności w odniesieniu do jego rzetelności, kwalifikacji, efektywności i doświadczenia.”

5.   Zmiana podstaw do wykluczenia wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

Nowelizacja Ustawy pzp z dnia 12 października 2012 r. wprowadziła również istotne zmiany w art. 24, który wskazuje przesłanki wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zmieniony został ust. 1 pkt 1 przedmiotowego przepisu, który po wejściu w życie 20 lutego 2013 r. brzmiał będzie:
„wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, lub zostali zobowiązani do zapłaty kary umownej, jeżeli szkoda ta lub obowiązek zapłaty kary umownej  wynosiły nie mniej niż 5% wartości realizowanego zamówienia i zostały stwierdzone orzeczeniem sądu, które uprawomocniło się w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania”.

Zgodnie z uzasadnieniem do Projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usług: „Celem modyfikacji przesłanki wykluczenia wykonawcy, określonej przepisem art. 24 ust. 1 pkt 1, […] jest zapewnienie, aby sankcja wykluczenia z postępowań o udzielenie zamówienia była proporcjonalna w stosunku do popełnionego przez danego wykonawcę deliktu, w szczególności by nie podlegali wykluczeniu wykonawcy, którzy w sposób nieistotny uchybili zobowiązaniom umownym.”

Znowelizowano także brzmienie art. 24 ust. 2 pkt 1, poprzez wyłączenie spośród grona wykonawców dotychczas podlegających wykluczeniu na podstawie tego przepisu podmiotów wykonujących czynności podczas dialogu technicznego. 

Równocześnie wprowadzono nowy pkt 5) w art. 24 ust. 2, zgodnie z którym z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wyklucza się także wykonawców, którzy należąc do tej samej grupy kapitałowej, w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.3)), złożyli odrębne oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w tym samym postępowaniu, chyba że wykażą, że istniejące między nimi powiązania nie prowadzą do zachwiania uczciwej konkurencji pomiędzy wykonawcami w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Celem wprowadzonej zmiany zgodnie z uzasadnieniem do Projektu jest „ustanowienie jednoznacznej regulacji sankcjonującej niedopuszczalne zachowania dotyczące naruszenia zasady uczciwej konkurencji przy ubieganiu się o zamówienie publiczne”.

6.    Nowy art. 24b oraz nowe brzmienie art. 26

Wprowadzenie zapisów art. 24b oraz dodanie w art. 26 nowego ust. 2d. jest konsekwencją dodania omawianego powyżej art. 24 ust. 2 pkt 5).
Zgodnie z art. 24b:

„Art. 24b. 1. Zamawiający zwraca się do wykonawcy o udzielenie w określonym terminie wyjaśnień dotyczących powiązań, o których mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5, istniejących między przedsiębiorcami, w celu ustalenia, czy zachodzą przesłanki wykluczenia wykonawcy.
2. Zamawiający, oceniając wyjaśnienia, bierze pod uwagę obiektywne czynniki, w szczególności wpływ powiązań, o których mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5, istniejących między przedsiębiorcami, na ich zachowania w postępowaniu oraz przestrzeganie zasady uczciwej konkurencji.
3. Zamawiający wyklucza z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcę, który nie złożył wyjaśnień, oraz wykonawcę, który nie złożył listy, o której mowa w art. 26 ust. 2d.”

Natomiast art. 26 ust. 2d nakłada na wykonawców obowiązek złożenia wraz z ofertą lub wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5, albo informacji o tym, że nie wykonawca należy do grupy kapitałowej. Przepisy art. 26 ust. 3 i 4 stosuje się, co oznacza, iż zamawiający będzie zobowiązany wezwać wykonawcę do uzupełnienia brakujących albo zawierających błędy list lub oświadczeń, o których mowa w art. 26 ust. 2d. Będzie także na mocy art. 26 ust. 4 zobowiązany wezwać do złożenia wyjaśnień w przedmiocie omawianych list lub oświadczeń. 

7.    Dialog techniczny

Zgodnie z nowododanym art. 31a, zamawiający przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, może przeprowadzić dialog techniczny, zwracając się o doradztwo lub udzielnie informacji w zakresie niezbędnym do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub określenia warunków umowy.

Dialog techniczny zamawiający prowadzi w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie potencjalnych wykonawców i oferowanych przez nich rozwiązań.

Zamawiający zamieszcza informację o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego oraz jego przedmiocie na swojej stronie internetowej. W ogłoszeniu o zamówieniu, którego dotyczył dialog techniczny, zamawiający zamieszcza informację o zastosowaniu dialogu technicznego (art. 31b i art. 31c).

8.    Zmiany dotyczące przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem oraz 
       dialogu konkurencyjnego

Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem art. 48, w ogłoszeniu o zamówieniu w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym w trybie przetargu ograniczonego zamawiający zamieszcza opis obiektywnego i niedyskryminacyjnego sposobu dokonywania wyboru wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert, gdy liczba wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu będzie większa niż określona w ogłoszeniu o zamówieniu. Dotychczas należało umieścić liczbę wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert po przeprowadzeniu pierwszej fazy postępowania.

Z wyżej opisaną zmiana powiązana jest ściśle ze zmianą w art. 51 ust. 2. W poprzednio obowiązującym stanie prawnym, jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniali warunki udziału w postępowaniu, była większa niż określona w ogłoszeniu zamówieniu, zamawiający zapraszał do składania ofert wykonawców, którzy otrzymali najwyższe oceny spełniania tych warunków - w liczbie określonej w ogłoszeniu. Po zmianie, jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, będzie większa niż określona w ogłoszeniu zamówieniu zamawiający zaprosi do składania ofert wykonawców wyłonionych w sposób obiektywny i niedyskryminacyjny. 

Podobną zmianę wprowadzono w zakresie negocjacji z ogłoszeniem oraz dialogu konkurencyjnego – w art. 57 ust. 3 oraz. 60d ust. 3.

9.    Nowe przepisy dotyczące zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa

Nowelizacja z 12 października 2012 r. wprowadziła na grunt Ustawy pzp przepisy dotyczące udzielania zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa – art. 131a-131w. Zmiany miały na celu implementowanie do polskiego systemu prawnego dyrektywy nr 2009/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa (Dz. Urz. UE L 216 z 20.08.2009 r. str. 76), zwana dalej „dyrektywą obronną”.

Przepisy wskazują krąg podmiotów obowiązanych do stosowania przepisów Działu III, Rozdziału 4a Ustawy pzp w zakresie zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Są nimi zamawiający wymienieni w art. 3 ust. 1 pkt 1 – 4 Ustawy pzp.
Zakres przedmiotowy stosowania przepisów odnoszących się do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa określony został w art. 131a ust. 1 Ustawy pzp. 

Zgodnie z ww. przepisem Ustawa pzp będzie miała zastosowanie do zamówień na dostawy, usługi lub roboty budowlane dokonywanych przez zamawiających, określonych w art. 3 ust. 1 pkt 1 – 4 Ustawy pzp, o ile zamówienia te będą udzielane w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, a których przedmiotem będą: 

1.   dostawy sprzętu wojskowego, w tym wszelkich jego części, komponentów lub 
      podzespołów; 
2.   dostawy newralgicznego sprzętu, w tym wszelkich jego części, komponentów lub 
      podzespołów; 
3.   roboty budowlane, dostawy i usługi bezpośrednio związane ze sprzętem, o którym
      mowa w pkt. 1 i 2, i wszystkimi jego częściami, komponentami i podzespołami
      związanymi z cyklem życia tego produktu; 
4.   roboty budowlane i usługi do szczególnych celów wojskowych lub newralgiczne 
      roboty budowlane lub usługi.

Ustawa pzp znajdzie zastosowanie do wskazanego powyżej katalogu zamówień, pod warunkiem, że wartość zamówienia jest równa lub wyższa niż równowartość 400 000 euro. Zamówienia, których przedmiotem będą roboty budowlane w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, udzielane będą według ogólnych zasad udzielania zamówień publicznych, co oznacza, że progiem stosowania Ustawy pzp do tego rodzaju zamówień jest równowartość kwoty 14 000 euro.  

Zakres niniejszej informacji nie pozwala na szczegółowe omówienie wszelkich zmian związanych z kwestią wprowadzenia do Ustawy pzp nowych przepisów, w tym w szczególności dotyczących udzielania zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, dlatego też w razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie prosimy o kontakt.